Boğaziçi'nin üvey evlatları

Boğaziçi Üniversitesi İngilizce Yeterlilik Sınavı’nı geçemeyen öğrenciler geçtiğimiz ekim ayında bir eylem yaparak seslerini duyurmaya çalıştılar. İngilizce hazırlık sınıfını geçemedikleri için kazandıkları bölüme devam edemeyen öğrenciler "Remedial" olarak adlandırılıyor.  "Remedial"ın sözlük anlamı iyileştirici, telafi edici. "Remedial" öğrencileri İngilizce sınavını kazanana kadar bekliyor, bu kişilerin arasında 5 yıldır bekleyenler bile var.
Remedial öğrencileri geçtiğimiz ekim ayında yaptıkları bir eylemle üniversite yönetiminden birtakım taleplerde bulundular. Biz de Boğaziçi Üniversitesi’ndeki Remedial öğrencilerin durumunu ele almak istedik. Bu konuda öğrencilerle konuştuk, durumu anlamaya çalıştık. Olayın diğer önemli sac ayağının üniversite yönetimi olduğunu düşünerek Boğaziçi Üniversitesi YADYOK (Yabancı Diller Yüksekokulu) Müdürü Prof. Dr. Dilek Çalgan’ıngörüşlerine başvurmak istedik. Ancak Sayın Çalgan bu konudaki görüşlerini bizimle paylaşmadığı için konunun bir tarafının eksik kaldığını da bir not olarak eklemek isteriz.

KİM BU REMEDIAL ÖĞRENCİLER?
Boğaziçi Üniversitesi’nde hazırlık sınıfı sonunda yapılan sınavlarda başarılı olamayan öğrenciler bir sonraki yıl, Remedial öğrenci pozisyonuna girerek, ders alamıyor, yalnızca yılda 4 kez yapılan sınavlara girme hakkına sahip oluyor. Boğaziçi Üniversitesi’nde öğrencilerin ifade ettiğine göre 1000-1500 arasında Remedial öğrenci var. Bu öğrencilerin büyük bir bölümünü de uzun yıllardır sınavı geçemeyen öğrenciler oluşturuyor. Remedial öğrencilerin en çok şikayet ettikleri konu öğrenci belgesi alamamaları nedeniyle yurt ve burs haklarından faydalanamıyor olmak… Ayrıca kütüphaneden kitap alamamak, öğrenci akbili kullanamamak, asker tecili ve sağlık sigortası gibi problemler de öğrenci statüsünde olmuş olmamanın beraberinde ortaya çıkan sorunlar...
Bu konuyla ilgili konuştuğumuz ancak isminin verilmemesini isteyen Remedial öğrencileri en temel problemlerinin ders alamamak olduğunu belirtiyorlar: “İngilizce seviyemiz yetersiz olduğu için ne bölüme geçebiliyoruz ne de hazırlık dersi alabiliyoruz.” 
“BOĞAZİÇİ’NİN ÜVEY EVLATLARI”
Remedial öğrenciler remedial öğrenci olmayı şöyle anlatıyor:
“Remedial  olmak demek ötekileştirilmek, etiketlenmek, dışlanmak ve tanınmama; birçok öğrenci tarafından başarısız hatta salak olarak görülmek, psikolojinizin tamamen çökmesi demektir. Bunların yanı sıra yurtlarda barınma hakkının elinden alınması, öğrenci olduğun halde öğrenci belgesi alamamak buna bağlı olarak akbil alamayıp sigorta yaptıramamak, proficiency sınavına dolgun bir ücret ödemek demek. Remedial olmak kısaca beş parasız, açıkta kalıp Boğaziçi’nin üvey evladı olmaktır.”
 
Remedial öğrenciler ile ilgili sorgulanması gereken en çarpıcı nokta bizce şu; Boğaziçi Üniversitesi’ni kazanan bir öğrenciyi zaten başarılı bir öğrencidir. Peki böylesine başarılı öğrenci İngilizce yeterlilik sınavını neden geçemiyor?
Remedial öğrenciler bu konuyu şöyle açıklıyor: “En başta ingilizce ve ÖSS sınavını ayırmak gerekli. Matematik, fizik, tarih ayrı daldır, İngilizce ayrı. Bunu söylememin amacı yeterlilik sınavındaki başarısızlığı tek bir tarafa yüklememektir. Yeterlilik sınavını geçememe sorunu tabi ki en başta öğrencinin kendisinden kaynaklanır; ders çalışmaz, rehavete kapılır, ortam farklı gelir bu öğrenci kaynaklı sorundur fakat derslere devam eden, düzenli çalışan öğrenciler için sorunun ana nedeni YADYOK'un başarısızlığından kaynaklıdır. Açıklamak gerekir ise: YADYOK eğitimi; gerek hoca kapasitesi, gerek materyal, gerekse süre açısından yetersizdir.
Ayrıcı bu konuyla ilgili bir başka görüş ise şöyle, “Beginner sınıfında yaklaşık 30 kişiden sadece 1’i geçebiliyorsa burada suçun öğrenciye atılması çok büyük bir yanlıştır. Bu oranın arttırılması için hazırlık süresi uzatılmalı, kaynakların kalitesinin yükseltilmesi, sınıftaki öğrenci sayısının azaltılması başlıca çözümlerdir.”
KURSLAR VE SINAVLAR PAHALI
Remedial öğrencilerinin bu yeterlilik sınavını geçmesi için TOEFL gibi uluslararası sınavlardaki başarı da kabul ediliyor. Ayrıca bu sınava hazırlanmak için hazırlık kursları da mevcut. Ancak öğrenciler sınavların ve kursların maliyetinin fazla olduğu gerekçesiyle bunun bir çözüm olmadığını savunuyor.
Remedial durumundaki öğrencilerin önünde 3 seçenek var. Birincisi okulu bırakmak başka bir üniversiteye geçmek veya tekrar sınava girmek. İkincisi garsonluk ya da tezgahtarlık gibi bir işte çalışmak ki birçok insan bunu yapıyor. Üçüncüsü de kursa gitmek ki, kurs ücretleri 2 bin TL’den başlayıp 4 bin TL’ye kadar çıkıyor.
PSİKOLOJİSİ BOZULUP OKULU BIRAKANLAR VAR
Remedial öğrencilerin bazıları için bekleme süresi bazıları çok daha uzun olabiliyor. Öğrenciler, bu sınavı uzun zamandır geçemeyen öğrencilerin başka işlerde çalıştığını, bazılarının okuldan vazgeçip tekrar üniversite sınavına girdiğini söylüyor. Hatta psikolojisi tamamen bozulup okumayı bırakanlar da oluyormuş... 
REMEDIAL ÖĞRENCİLER NE İSTİYOR?
Remedial öğrencileri bu konudaki taleplerini üniversite yönetimine duyurmak için bir eylem gerçekleşti. “Bizler ‘iyilik’ değil, haklarımızı istiyoruz” sloganları atan öğrenciler bu eylemde şu taleplerde bulundular. 
-Eğitim hakkımızı istiyoruz
-Barınma hakkımızı istiyoruz
-Ders hakkımızı istiyoruz
-Öğrenci belgesi istiyoruz
-Sınav kağıtlarımızı görmek istiyoruz
-Ders ve sınav ücretleri kaldırılsın
-“Proficiency” sınav sayısı arttırılsın
-Hazırlığı tekrar okuma hakkı tanınsın
-Bölümlere şartlı geçiş hakkı tanınsın
-IELTS sınav puanı düşürülsün
Eylem sonucunda üniversite tarafından kabul edilen talepler:
-Öğrenci belgesi harç yatırmak koşuluyla verilecek
-Askerlik tecili yapılacak
-Writing Center kapsamında haftada 1-2 saatlik taktiksel destek sağlanılacak
-Harç yatıran öğrenciler için (2011 yılı öncesi girişliler için de geçerli) sınav ücreti alınmayacak.
-Yurt ve ders verilmeyeceğinin bildirilmediği için harç ödeyen 2011 girişli remedialların harç paraları isteğe bağlı bir şekilde geri ödenecek. Ancak harç parasını geri alan öğrenciler hiçbir öğrenci hakkından yararlanamayacak.
-IELTS sınav puanının 6,5 ' a düşmesi ve TOEFL hakkında yeni düzenlemeler.