Hüdâyi Hazretlerinin el yazma eserleri Üsküdar'da


Üsküdar’da Hacı Selim Ağa Yazma Eserler Kütüphanesi’nde Aziz Mahmud Hüdâyi Hazretlerine ait yazma eserler bulunuyor.  İşte Hüdâyi Hazretlerinin üç el yazma eseri.

Üsküdar’da Selami Ali Caddesinde (Kaknüs kitabevinin yanında) bulunan Hacı Selim Ağa Kütüphanesi, Üsküdar’ın manevi büyüğü Aziz Mahmud Hüdâyi Hazretlerinin el yazma eserlerine ev sahipliği yapıyor.

Hacı Selim Ağa Kütüphanesi’nde bulunan Aziz Mahmud Hüdâyi Hazretlerine ait eserler ve o eserler hakkında kısaca şu bilgilere ulaştık:

NEFAİSÜ’L MECALİS

Kur’an-ı Kerim’den intihab eden ayetlerin tasavvufi tefsiri olan bu eserde, ayetleri mevzu ederek meclisler halinde yazılmış, evliya menakıb ve sözleri ile kendi kalbine doğan bazı manaları kaydedilmiştir. Eser, Hüdâyi’nin vefatından sonra halifelerinden Filibeli İsmail Efendi tarafından derlenip toparlanmıştır. Birinci cild  Tevbe Suresine kadar, ikinci cild Ankebut Suresine kadar, üçüncü cild İhlas Suresine kadardır. Bu tefsirde ayetler sırayla değil atlanarak kaydedilmiştir.


MERATİBU’S SÜLUK

Hüdâyi Hazretlerinin sülukün mertebelerini gösterdiği bir eserdir. Eserde salikleri avam, havas ve ahass olarak üç gruba ayırır. Avamın sülukününü namaz, oruç ve zekat gibi kalıba ait amellerle gerçekleştirildiğini ve bu gruba dahil olanların “salihun-ı ebrar” olduğunu ifade eder. Havassın sülukünün tezkiye, tecelli gibi a’mal-i kalbiye ile olduğunu beyan eder. Ahassu-ı havass’ın süluku ise mahabbetle seyri Allah’a mal-i sırriyye-i maneviyye ile olduğunu ve bunlara da “sıddık-ı şettar” denildiğini söyler ve bu üç mertebenin nasıl gerçekleştirileceğini anlatır.

HABBETÜ’L MUHABBE

Hacı Selim Ağa Kütüphanesinde Aziz Mahmud Hüdâyi Hazretlerine ait bulduğumuz son eser, Habbetü’l Muhabbe’dir.

Bu eser Derviş Mehmed b. Mehmed el-Konevi tarafından şerhedilmiştir. Ahmed Remzi Mevlevi  tarafından tercüme edilmiştir. Mahabbetullah, mahabbet-i Rasullullah, mahabbet-ikarabeti’n Nebi bölümlerini ihtiva eder. Mahabbetin birinci derecesi avamın mahabbetidir, minnet ve nimet mütalaasından lütuf ve ihsanın rü’yetinden neş’et eder. İkinci derecesi havassın mahabbetidir; müşahede-i cemal mutaalasından neş’et eder onların muhabbeti ancak tazim ve iclal cihetiyledir. Üçüncü derece ahassu’l havassın mahabbetidir. Kul için derece-i ulya ve gaye-i kusvadır.