Üsküdar’da Hacı Selim Ağa Yazma Eserler
Kütüphanesi’nde Aziz Mahmud Hüdâyi Hazretlerine ait yazma eserler bulunuyor. İşte Hüdâyi Hazretlerinin üç el
yazma eseri.
Üsküdar’da Selami Ali
Caddesinde (Kaknüs kitabevinin yanında) bulunan Hacı Selim Ağa Kütüphanesi,
Üsküdar’ın manevi büyüğü Aziz Mahmud Hüdâyi Hazretlerinin el yazma eserlerine
ev sahipliği yapıyor.
Hacı Selim Ağa Kütüphanesi’nde bulunan Aziz Mahmud Hüdâyi Hazretlerine
ait eserler ve o eserler hakkında kısaca şu bilgilere ulaştık:
NEFAİSÜ’L MECALİS
Kur’an-ı Kerim’den intihab eden ayetlerin tasavvufi tefsiri
olan bu eserde, ayetleri mevzu ederek meclisler halinde yazılmış, evliya
menakıb ve sözleri ile kendi kalbine doğan bazı manaları kaydedilmiştir. Eser,
Hüdâyi’nin vefatından sonra halifelerinden Filibeli İsmail Efendi tarafından
derlenip toparlanmıştır. Birinci cild Tevbe Suresine kadar, ikinci cild
Ankebut Suresine kadar, üçüncü cild İhlas Suresine kadardır. Bu tefsirde
ayetler sırayla değil atlanarak kaydedilmiştir.
MERATİBU’S SÜLUK
Hüdâyi Hazretlerinin sülukün mertebelerini gösterdiği bir
eserdir. Eserde salikleri avam, havas ve ahass olarak üç gruba ayırır. Avamın
sülukününü namaz, oruç ve zekat gibi kalıba ait amellerle gerçekleştirildiğini
ve bu gruba dahil olanların “salihun-ı ebrar” olduğunu ifade eder. Havassın
sülukünün tezkiye, tecelli gibi a’mal-i kalbiye ile olduğunu beyan eder.
Ahassu-ı havass’ın süluku ise mahabbetle seyri Allah’a mal-i sırriyye-i
maneviyye ile olduğunu ve bunlara da “sıddık-ı şettar” denildiğini söyler ve bu
üç mertebenin nasıl gerçekleştirileceğini anlatır.
HABBETÜ’L MUHABBE
Hacı Selim Ağa Kütüphanesinde Aziz Mahmud Hüdâyi
Hazretlerine ait bulduğumuz son eser, Habbetü’l Muhabbe’dir.
Bu eser Derviş Mehmed b. Mehmed el-Konevi tarafından şerhedilmiştir.
Ahmed Remzi Mevlevi tarafından tercüme edilmiştir. Mahabbetullah,
mahabbet-i Rasullullah, mahabbet-ikarabeti’n Nebi bölümlerini ihtiva eder.
Mahabbetin birinci derecesi avamın mahabbetidir, minnet ve nimet mütalaasından
lütuf ve ihsanın rü’yetinden neş’et eder. İkinci derecesi havassın
mahabbetidir; müşahede-i cemal mutaalasından neş’et eder onların muhabbeti
ancak tazim ve iclal cihetiyledir. Üçüncü derece ahassu’l havassın
mahabbetidir. Kul için derece-i ulya ve gaye-i kusvadır.




